Semestertips i Sverige - Norrköping

 
Idag tänkte jag börja med en ny kategori här på bloggen och det är semestertips i Sverige. Jag och Calle har under flera år dragit ivägroad trip här hemma i Sverige och nu tänkte jag att jag skulle dela med mig lite om dessa platser som vi har besökt och som jag tycker är sevärda. Eftersom jag själv bor i Norrköping så tänker jag faktiska börja med att marknadsföra min egen stad så här kommer några tipssaker man kan göra och se på i Norrköping!
 
RHODODENDRONDALEN
 
 
 
 
Det finns en fantastisk plats som heter Rhododendrondalen som ligger vid Åbackarna här i Norrköping. Under försommaren blommar runt 100 vanliga odlade sorter av rhododendron, 20 olika sorters vilda rhododendron samt 20 sorters azaleor. Det kommer alltid en massa besökare hit för att fånga dessa otroligt vackra blommor med kameran. Om ni kommer hit på försommaren så är ett besök hit inget ni kommer att ångra.
 
KAKTUSPLANTERINGEN
 
 
 
 
Inte långt från Resecentrum ligger vackra Carl Johans Park och där kan man varje sommar njuta av den vackra kaktusplanteringen som ni kan läsa om ovan. Jag precis som många andra infödda gör ett besök hit varje sommar för att se årets motivplanteringen. Helt underbart att man skapa bilder med kaktusar. Nästan ett måste om man besöker Norrköping under sommaren.
 
NORRKÖPING LIGHT FESTIVAL
 
 
 
 
I december varje år så kan man komma hit och njuta av Norrköping Light Festival. Det byggs upp ett promenadstråk kantat av olika konstverk som lyser upp i vintermörkret. Några av konstverken återkommer varje år och vissa byts ut. De här bilderna är från den senaste ljusfestivalen.
 
KULTURNATTEN
 
 
 
 
Den sista lördagen i september varje år så är det Kulturnatten här i Norrköping. Från förmiddagen ända till in på natten så håller museum, gallerier, antikvariat och andra ställen öppet. Det är guidade turer, utställningar, band och trubadurer som spelar både i små butiker och i stora tält som byggs upp med bänkar att sitta på. Det är alltid en otrolig stämning i staden under den här lördagen så om man gillar konst, musik och allt annat vad kultur innebär så kommer man trivas som fisken i vatten här då. 
 
INDUSTRILANDSKAPET
 
 
 
 
 
Utmed Motala ström som går genom Norrköping ligger vår stolthet Industrilandskapet. Norrköping är en gammal arbetarstad och i industrilandskapet finns många av dessa gamla fabriksbyggnader kvar. En del av dem används numera av universitetet för undervisning, en del har blivit restauranger och en del används för utställningar/marknader/konserter. Arbetets museum ligger mitt i industrilandskapet och där finns det alltid intressanta utställningar och man kan även fika och äta mat där om man skulle bli hungrig under besöket. Det är en fantastisk upplevelse bara att strosa runt och fascineras av vattenfallen som dundrar och att se de välbevarade gamla byggnaderna. Rekommenderar varmt ett besök där.
 
RESTAURANGER
 
 
Norrköping har fler restauranger än många andra städer och skulle nog kunna försörja hela närområdet utan problem, så problemet när man blir hungrig här är oftast att det finns för mycket att välja på och som turist blir det inte så lätt att veta om maten är prisvärd eller inte. Tänkte tipsa om några restauranger som jag skulle kunna rekommendera med gott samvete.
 
STADSVAKTEN: Trevlig restaurang som ligger centralt inne i Norrköping. Om man är sugen på en AW eller bara vill ta något gott att äta med några vännerkvällen så kan man gott ta sig hit. Priserna ligger väl lite så där mitt emellan, men maten är väldigt god. Mina favoriter där har varit Fisk och skaldjursgryta och Fish & Chips gjord på Gös.
 
 
 
LINGONFABRIKEN: Om man vill ha riktig husmanskost till lunch så kan jag rekommendera att ni kommer hit. Restaurangen ligger mitt inne i centrum. Det finns alltid flera olika dagens att välja på och man får rejäla portioner. I dagens ingår en väl tilltagen salladsbuffé, nybakat bröd, måltidsdryck och kaffe på maten. Jag älskar deras Rödspätta med kokt potatis, gröna ärtor och kall fisksås. De brukar även servera helt underbara köttgrytor med lite olika varianter som också är helt underbara. Prisetlunchen ligger ungefär som en genomsnittlig lunch här i Norrköping så man får mycket för pengarna. Mysig mijlö inne i restaurangen och alltid väldigt trevlig personal.
 
 
 
GREKISKA GRILL & BAR: Det här har blivit en av mina favorit restauranger det senaste året. De serverar både lunch, AW och har öppet under kvällen. Lunchen är helt fantastisk då det ingår en salladsbuffé med så många olika varianter att man kan äta sig mätt bara på den. Man får välja på flera olika dagens rätt och får välja tillbehör. Dock är samtliga ordinarie dagens grekiska rätter, men de serverar även annat. Stora portioner och mycket god mat! När det är AW så är det också vissa rätter man får välja på och även där är det stora portioner och väldigt gott. Det bästa är dock att äta på kvällstid. Underbara grekiska rätter som gör att man försvinner bort i drömmarnas land när maten kommer in i munnen. Om ni gillar grekisk mat så är det definitivt hit ni ska ta er! Restaurangen ligger rätt centralt så det är enkelt att ta sig hit. Alltid trevlig personal som är mån om sina gäster.
 
 
 
SPICY HOT: Om ni gillar asiatisk mat så kan jag varmt rekommendera att ni väljer att äta lunch här. De har många olika rätter att välja mellan och portionerna är så stora att det är svårt att orka äta upp allt. Min favorit är deras wok med kyckling och cashewnötter. Ett lite billigare alternativlunch och i lunchpriset ingår dryck och kaffe på maten. Det är väldigt populärt lunchställe så ibland blir det lite väntetid, men mer effektiv personal i ett kök får man leta efter - de håller ett otroligt tempo i köket och det är riktigt fascinerade att se hur kockarna kastar runtwokpannor och slänger i ingredienserna med vad som ser ut som fyra armar i farten. Det finns en restaurang mitt inne i centrum, en restaurang en bit från industrilandskapet och även en ute på Ingelsta området där Norrköping har samlat ihop en stor del av stadens större butiker.
 
HALVARS
 
 
 
Om man kommer till Norrköping under sommaren så är ett besök Halvars glasskiosk ett måste! Visserligen är det i regel långa köer, men det brukar gå rätt så snabbt att komma framåt då det i regel är rätt många därinne som jobbar på med att fixa till de olika glassvarianterna man kan beställa. Det finns allt från vanlig mjukglass och kulglass i våffla och bägare till olika lyxigare varianter som serveras i olika glas och skålar med frukt eller godis. Hyfsade priser så man blir inte ruinerad om även barnen vill ha glass. Halvars ligger på Södra Promenaden som är en av stadens vackra promenader som omger de centralare delarna av Norrköping. Det tar bara några minuter att promenera dit från centrum. Det finns gott om bänkar så man kan sitta i solskenet och njuta av sin glass. Det går även att beställa kaffe numera om man vill ha det till glassen.
 
KOLMÅRDENS DJURPARK
 
 
 
 
En av de attraktioner som Norrköping mest är förknippade med är Kolmårdens djurpark. Jag själv har varit där sedan jag var liten och har även tagit med mina egna barn dit under deras uppväxt. Senast jag var där var för några år sedan tillsammans med Calle. Det finns många olika djur att se på i djurparken och det finns även ett stort delfinarium som har shower man kan se. Jag är lite kluven kring allt vad djurparker heter numera då jag har läst så många hemska artiklar om hur djur har behandlats  i olika djurparker och hur djur har avlivats för att de inte ses som tillräckligt stora turistattraktioner (det var inte Kolmården utan Ölands djurpark), så jag vet inte vad jag ska känna kring djurparker. Visst är det bra att de finns om djuren får ett värdigt liv och räddas från att bli utrotade, men djur i fångenskap rent allmänt har jag svårt för. Hur som helst så skulle ju det här inlägget inte vara en debattartikel över hur vi tar hand om våra djur utan ett tipsattraktioner i Norrköping, så jag kan rekommendera att besök hit om ni vill se många fantastiska djur och delfinskötarna gör alltid ett fantastiskt jobb och har fina shower med delfinerna som framför allt barn brukar uppskatta. Det är dock väldigt stora områden som djurparken är fördelad på, så ta med egen fikakorg om ni har möjlighet (långa köer och dyrt om man blir hungrig), se till att ha bra skor och kläder anpassade efter väder! Entrén är rätt dyrladda för en heldag och det behövs om man ska hinna att se allt som finns i djurparken. Kolmården ligger en bit utanför Norrköping så man får ta sig dit antingen med bil eller med buss från Resecentrum i Norrköping.
 
 
Hjärtligt välkomna till Norrköping!!!!
 
Nu önskar jag er alla en riktigt fin torsdag! Kram 💖
Carina

Åh så mysigt! Vackra vackra blommor!
Jag har faktiskt varit i Norrköping en sommar ( hälsade på i två dagar)
Så kaktusodlingen såg jag. Vi var ute på kvällen men kommer inte i håg alla ställen vi åt på.
Ut till nåt vatten där man kunde fika och äta.
En riktigt mysig stad
Kram och hoppas ni har lika solig torsdag som oss :)

Svar: Visst är de vackra 😍Så roligt att du har varit här och även såg kaktusplanteringen 😊 Norrköping är som sagt överfullt när det gäller restaurangen så det finns några att välja mellan 😁
Tack! Vi har också ett underbart solsken idag 🌞 Kram 💖
Heléna

Josäfin

åh så roligt, superbra tips!! :D

Svar: Härligt att du tycker det! 😊💖
Heléna

Netti Starby

Vilka härliga platser du har besökt och goda restauranger. Glassarna får mig verkligen att längta till sommaren. Ha en fortsatt fin dag <3 Kramis

Svar: Ja, man hinner ju med att se många delar av sin hemstad när man har bott där i nästan 50 år 😊 Visst längtar man till sommaren när man ser glassarna! Tack och ha en riktigt fin fortsättning på dagen du också! Kramar 💖
Heléna

Lisa

Vad roligt med semestertips. Norrköping är en jättefin stad. Har inte sett så väldigt mycket av den dock utom från bilen när vi varit där med barnen när dom spelade innebandy . Skulle verkligen vilja besöka Rhododendron dalen och kaktusplanteringen.
Kolmården besökte vi varje sommar när barnen var små. Gillar ju inte att se djur inhägnade men man fick ju stålsätta sig för barnens skull . Bamses värld älskade dom. Underbara bilder. Känner för att besöka Norrköping nu på en gång :)
Jag har en följetong i min blogg om sevärdheter i Nykvarn med omnejd om du vill kika på. Gå in på kategorin SEVÄRT. Ha en fin torsdagseftermiddag kram <3

Svar: Jag trivs bra här i vår vackra stad, men det finns många andra vackra städer som jag också skulle kunna tänka mig att bo i 😊Jag kan verkligen rekommendera Rhododendrondalen eftersom du är så duktig på att fotografera. Finns både vackra blommor, fantastiska Motala ström och ett rikt djurliv runt omkring där. Du är alltid välkommen hit - hör av dig i så fall så kanske vi kan ses över en fika och njuta av något av mina smultronställen tillsammans 😊
Jag ska absolut kika in där och se vad du har delat med dig av - tips på sevärdheter är alltid välkomna! 😍
Tack! Ha en riktigt fin torsdagseftermiddag du också! Kram 💖
Heléna

Yasmine

Rhodordendrondalen vill jag besöka, när är det bäst att åka dit tycker du för att få ut så mycket som möjligt av det? Rhododendron är en av mina favoritblommor! Kaktusodlingen tror jag faktiskt att jag har sett :) Ska bli kul att läsa alla inlägg i denna kategori! Kram

Svar: De första börjar spricka upp redan i slutet av april och sedan fortsätter de olika sorterna att lösa av varandra ända in i juni, men för att få se så många sorter som möjligt på samma gång så tror jag att det är bäst att komma hit någon gång under de två sista veckorna i maj. Skiljer sig lite från år till år beroende på hur varmt det har varit. Kan verkligen rekommendera en hel förmiddag med fotografering i solen i Rhododendrondalen. Kram 💖
Heléna

Jasmine

Norrköping ser ut att vara en mycket vacker stad! Så inspirerande trädgårdar och planteringar och fin arkitektur. Tack för tipsen!

(Sent) Svar: Stort tack för att du tog dig tid att läsa och kommentera mitt inlägg om dagen i en nationalpark på Hawaii Big Island.

Kram

Svar: Vi är mycket stolta över den 😊 Hoppas du har vägarna förbi och får uppleva härliga Norrköping!Kram 💖
Heléna

Annie - Stora Små Äventyr

Så kul med semestertips i Sverige, det finns ju så mycket fint! :D Norrköping gillar jag verkligen med strömmen som går genom stan :) Jag har gått förbi Rhododendrondalen men inte när den blommat :P :D

Svar: Visst finns det - Sverige är fantastiskt 😊 Synd att du har missat att se när Rhododendrondalen står i full blom - helt magiskt att vara där då! Kram 💖
Heléna

enna

Vilken rolig kategori! Tycker det är så mysigt att besöka städer i Sverige :) Har själv en liknande kategori så kika gärna på den :)

Svar: Tack! Visst finns det en massa mysiga städer att besöka i Sverige! Jag ska absolut kika in hos dig och titta på den! Kram 💖
Heléna

Mirjam

Wow, vilka underbara rhododendron!!! Jag måste verkligen säga att du är en fantastisk ambassadör för din stad :) det ska bli kul att följa med på dina resor ;)

Svar: Visst är de underbara! Älskar att strosa runt och fotografera dem under våren 😍 Tack - så glad jag blir att du tycker det!!! 💖 Jag har redan planerat för de två kommande inläggen med semestertips och jag hoppas du kommer att tycka om dem 😊💖
Heléna

Emma Engström

Åh tusen tack vänner för det här inlägget, så himla kul eftersom jag så gärna vill ut i Sverige mer och åka. Tänk vad fina och bra guldkorn vi har runtom i vårt land som man inte ens tänker på?! Norrköping verkar inte alls så tokigt måste jag säga :D STOR kram <3

Svar: Hoppas du får användning av det - Norrköping är otroligt vackert under framför allt våren och sommaren 😊 Jag har upptäckt rätt så många guldkorn under de år som jag och Calle har dragit runt på road trip här i Sverige - finns en hel del att utforska och uppleva 💖 STOR kram tillbaka fina du 💖💖💖
Heléna

Linda

Vad kul med tips.. jag har varit på Kolmården många gånger sedan jag var liten.

Hoppas att du har en trevlig kväll finaste du 💖

Stora kramar till dig 💖💖💖

Svar: Så roligt att du tycker det vännen! Just Kolmården är nog ett av de ställen som de flesta förknippar med Norrköping. Roligt att du har varit där många gånger. 😊
Tack finaste du! Jag har det rätt så bra - varvar tvättstugan med att blogga 😊 Hoppas du också har en trevlig kväll! 💖

Stora kramar tillbaka finaste du 💖💖💖
Heléna

https://siliiins.blogg.se/

Men jaaa, så kul idé! :)

Svar: Tack! Tänkte att det är rätt tillfälle nu att marknadsföra vårt egna fina land 😊💖
Heléna

Ullie

har varit en gång i kålmården som ja kommer ihåg
tycker det är för dyrt syn nog .
vi va några ggr på borås djurpark inte lika fin men ..

rodedendron så undebara . tycker det är skoj man tänke på allt fint vi faktiskt har

Svar: Det är verkligen dyrt och framför allt när man åker som hel familj. Inträde och mat för en hel dag blir rätt så mycket pengar. Man tjänar på att köpa säsongskort, men det gör man ju knappast om man bara ska åka dit vid ett tillfälle.
Visst är det underbart med Rhododendron - finns så otroligt många vackra sorter! Visst har vi mycket fint här i Sverige som vi inte får glömma bort att vi faktiskt har. 😊 Stor kram vännen och sov så gott 💖
Heléna

Veiken

Vilken trevlig idé att göra en bloggroadtripp genom Sverige!
Norrköping är nästan ett blankt kort för min del. Vi var på Kolmården när barnen var små. Sedan dess inte alls. Det hinner hända mycket på lite mer än 30 år!
Norrköping verkar vara väl värd ett besök!
Kram

Svar: Tack! Jag tror det är väldigt många som har varit i Kolmården just med sina barn när de var små. Det händer verkligen mycket på 30 år. Här i Norrköping har det varit en byggbom så de som inte har varit här på några år kommer tillbaka till en stad med nybyggda områden både i de centrala delarna och en bit utanför. Norrköping är väl värd ett besök 😊Kram 💖
Heléna

Anna

Vilket härligt inlägg! Tack för tipsen. Hade en kompis som bodde i Norrköping, så åkte dit och hälsade på henne över en helg. Vi hann däremot inte med så mycket sevärdigheter, men nästa gång jag väl besöker staden vet jag vart jag ska ta mig :)
Kram

Svar: Tack! Hoppas du får användning av dem 😊 Kram 💖
Heléna

Alice

JA, HEJA! Vilket himla bra inlägg, du har verkligen plockat ur guldkornen i vår fantastiska stad! :D Såg att Halvars äntligen öppnat nu, hihi, ska försöka ta mig dit nästa vecka! ^^ Kram fina du! <3

Svar: Tack! Härligt att du uppskattade det 😊 Oj - har Halvars redan öppnat - det har jag missat! Då måste jag se till att ta årets första glass där nu i helgen! Kram tillbaka fina du och ha en riktigt fin helg! 💖💖💖
Heléna

Moa Larsson

Nej men HUR kan jag inte veta om en kaktusplantering sedan innan?! Älskar växten, men min sambo vägrar ha en hemma och dessutom hade väl barnen stuckit ihjäl sig och så var det med det... Men dit vill jag åka när allt med Covid-19 lugnar ner sig! Kram! Och tack för alla fantastiska inlägg du gör för dig själv och till andra!

Svar: Kaktusplanteringen är helt fantastisk och de som planterar dem gör verkligen ett riktigt avancerat arbete när de får alla små kaktusar på rätt plats så de tillsammans bildar ett motiv. Jag kan verkligen rekommendera ett besök hit när det har lugnat ner sig med pandemin 😊 Tack!! Så roligt att du uppskattar dem - det värmer 🙏💖 Stor kram 💖
Heléna