Â
Ni vet det dÀr gamla pratet om att vid regnbÄgens slut finns det en kittel/kista fylld med guld... Den kistan har jag tydligen varit för EON eftersom jag har fÄtt betala för nÄgot jag inte behöver sedan den 1 augusti 2011.
Â
NÀr EON gick ut och informerade om de sÀnkta elnÀtsavgifterna mÀrkte jag precis som mÄnga andra att det blev en skillnad pÄ elrÀkningen. Av en slump jÀmförde jag min elrÀkning med Calles och upptÀckte det bisarra att jag fÄr betala elnÀtsabonnemang för smÄhus trots att jag bor i en lÀgenhet i en fastighet som rymmer cirka 60 lÀgenheter och Calle fÄr betala för lÀgenhet dÄ hans radhus rÀknas som en av lÀgenheterna i en gemensam fastighet. Jag fÄr alltsÄ betala för hus och han för lÀgenhet. Visst Àr det logiskt? Eller kanske inte....
Â
Jag beslutade mig iallafall för att gÄ till botten med detta sÄ jag ringde kundtjÀnst pÄ EON och förklarade att jag hade upptÀckt att jag fÄr betala för smÄhus trots att jag bor i lÀgenhet. Kvinnan jag pratade med svarade att jag betalar för rÀtt abonnemang. Jag blev lÀtt irriterad och frÄgade om hon verkligen trodde att min lÀgenhet var en av 60 villor som man hade staplat pÄ höjden pÄ min adress, men den kanske onödiga syrligheten ledde inte nÄgonstans alls... Till slut fick jag ur henne att anledningen till att jag betalar elnÀtsabonnemang för smÄhus Àr att min hyresvÀrd har uppgett att min lÀgenhet har en huvudsÀkring pÄ 25 A och dÄ rÀknas det per automatik för smÄhus... *suck*... InsÄg att jag inte kom nÄgonstans med henne sÄ jag tackade för informationen och ringde upp min hyresvÀrd istÀllet.
Â
Jag fick prata med en mycket trevlig kvinna hos min hyresvÀrd Hembla som lyssnade pÄ mig nÀr jag förklarade att EON hade hÀnvisat till dem gÀllande val av huvudsÀkring till min lÀgenhet. Hon erkÀnde att hon inte förstod varför det sÄg ut som det gjorde (tacksam över ödmjuka mÀnniskor som erkÀnner att de inte vet allt!!!) och bad att fÄ lyfta frÄgan uppÄt pÄ kontoret och Äterkomma. Jag tackade och sa att det gick bra.
Â
Ett par dagar senare fÄr jag ett mail frÄn min hyresvÀrd dÀr de tackar för att jag har hört av mig och ber mig att skicka in min senaste elrÀkning till dem sÄ skulle de se om de kunde hjÀlpa till att reda ut det jag hade en fundering över. Jag mailade min faktura och kompletterade med EON:s riktlinjer för olika elnÀtsabonnemang i en lÀnk för att vara övertydlig med vad jag ifrÄgasatte.
Â
Jag fick svar pÄ mailet ett par dagar senare dÀr de informerade att de hade skickat Àrendet vidare till deras drifttekniker.
Â
Ytterligare nĂ„gra dagar senare ringde en man upp mig frĂ„n Hembla och frĂ„gade vad det var jag undrade över kring min huvudsĂ€kring. Jag drog Ă€nnu ett varv och ifrĂ„gasatte varför jag ska behöva betala för en 25 A sĂ€kring nĂ€r jag inte behöver en större Ă€n 16 A. Det blev tyst först och sedan började han tramsa om att jag inte bodde i en av de nyrenoverade lĂ€genheterna sĂ„ det var sĂ€kert min SPIS som var anledningen till att jag behövde en större huvudsĂ€kring. Jag blev tĂ€mligen irriterad och sa att jag inte Ă€r en expert pĂ„ elförbrukning (lögn eftersom jag sjĂ€lv har jobbat som energirĂ„dgivare pĂ„ EON) men min spis kan omöjligt dra sĂ„ mycket el eftersom den i princip var ny nĂ€r jag flyttade in och det ska vara energiklass A+ pĂ„ den. Ă
terigen kom en korkad kommentar om att det inte har med energiklass att göra utan hur mÄnga faser den gÄr pÄ. Till slut kom vi överens om att han skulle komma hit veckan dÀrpÄ för att kolla bakom spisen.
Â
SĂ„ nu i mĂ„ndags ringde han och frĂ„gade om han kunde komma och titta bakom spisen sĂ„ vi bestĂ€mde att han skulle dyka upp hĂ€r klockan 14. Jag ville inte ha honom hĂ€r lĂ€ngre Ă€n nödvĂ€ndigt sĂ„ jag förberedde och sĂ„g till att spisen var utdragen sĂ„ han lĂ€tt skulle kunna titta nĂ€r han kom. Klockan blev 14:30 och ingen dök upp sĂ„ nĂ€r klockan var 15:00 sĂ„ ringde jag och frĂ„gade vart han höll hus. Oj - fick jag till svar - jag glömde helt bort dig!!!!! Okej - han hade fĂ„tt Ă„ka pĂ„ ett akut Ă€rende och det kan jag förstĂ„! Jag kan dĂ€remot inte tycka att det Ă€r okej att glömma att höra av sig!Â
Â
Hur som helst dök han upp hÀr strax efter att vi hade pratat i telefon och bad faktiskt om ursÀkt för att han hade glömt bort mig och gjorde sedan klumpigheten att vara helt oprofessionell och gick in i det Àrende han hade varit hos innan och beskrev vad som hade hÀnt och hur hyresgÀsten hade betett sig... NÄ vÀl - vÀl ute i köket kollade han nÄgra koder som satt bakom min spis och scannade dem pÄ mobilen och fick pÄ sÄ sÀtt fram information om spisen. Han kollade Àven kontakten och konstaterade att min spis var en energisnÄl spis och att jag hade haft rÀtt att det rÀcker med en huvudsÀkring pÄ 16 A.
Â
Det satt dock vÀldigt lÄngt inne hos honom att jag skulle ha rÀtt mot hyresvÀrden sÄ helt plötsligt knallade han in i mitt badrum. Jag bara tittade pÄ honom och undrade vad han sysslade med. Sedan sÀger han att jag inte har nÄgon tvÀttmaskin. Wow - vilken överraskning för mig!!! Sedan konstaterade han att jag inte har nÄgon diskmaskin heller... oj, oj, oj... vad skulle han nu hitta för anledning till att jag betalar för en för stort sÀkring...
Â
Sedan tog han sig friheten att bestÀmma att min LCD Tv var en Plasma Tv och att den sÀkert drar mycket ström... jag orkade inte ta diskussionen med honom utan sa bara att jag knappt tittar pÄ tv...
Â
Till slut gav han med sig och sa att det inte ska vara nÄgra problem med att sÀkra ner till en 16 A frÄn den pÄ 25 A jag har idag och att han skulle lÀgga in en bestÀllning pÄ jobbet sÄ jag fÄr en mindre huvudsÀkring och i och med det en billigare kostnad pÄ mitt elnÀtsabonnemang! TyvÀrr var han korkad nog att försöka slÀta över det hela med att det max gör en skillnad pÄ 300 kronor om Äret sÄ jag inte skulle vÀnta mig nÄgra underverk pÄ fakturan... *SUCK*...
Â
Enligt det gamla priset som gÀllde till och med Ärsskiften sÄ har jag sammanlagt betalat ca 4500 kr förmycket!!!! Och om jag inte hade uppmÀrksammat att jag hade en onödigt stor huvudsÀkring sÄ hade jag fortsatt att betala 460 kronor förmycket om Äret! Nej - inga gigantiska summor, men varför i hela friden ska jag betala för nÄgot jag inte anvÀnder????
Â
Vet ni vad det mest tragiska Ă€r? Driftteknikern berĂ€ttade att det Ă€r MĂ
NGA som har hört av sig om detta!!! Trots att de vet att det finns hyresgÀster som betalar för nÄgot de inte behöver sÄ skiter de i det Ànda tills man som hyresgÀst upptÀckter det!!!!
Â
Â
HĂ€r skulle egentligen inlĂ€gget ha slutat om det inte hade varit för att driftteknikern ringde mig precis innan jag tryckte ivĂ€g det. Nu ville han att jag skulle göra en ny felanmĂ€lan till Hembla sĂ„ Ă€rendet fĂ„r ett servicenummer för annars kan han inte göra en bestĂ€llning pĂ„ jobbet! Jag plattade dock till honom rejĂ€lt!!! Jag sa att det inte var nĂ„got problem för JAG hade fĂ„tt ett servicenummer och gav det till honom! Gissa om han kom av sig!!! UtgĂ„r tyvĂ€rr frĂ„n att han tĂ€nkte lĂ€mna ifrĂ„n sig Ă€rendet till min fastighetsskötare istĂ€llet och lĂ„ta henne bestĂ€lla nedsĂ€kringen! Men tji fick han!!! NĂ€r jag gav honom servicenumret sĂ„ sa han att han iallafall inte hade fĂ„tt det om det inte hade hamnat i hans skrĂ€pkorg i mailen... Undrar hur han visste att han hade fĂ„tt ett uppdrag om det inte fanns ett Ă€rende och servicenummer som visade vad det var som var felanmĂ€lt???? Ă
ter igen *SUCK*... FÄr vÀl se vilket Är jag fÄr en ny sÀkring....
Â
Ett litet tips dÄ frÄn en som har blivit klokare - lÀs noga vad det stÄr pÄ era elrÀkningar!!!!
Â
Kram pĂ„ er och ha en fin torsdag! đ
Â
Men oj det hÀr har jag verkligen dÄlig koll pÄ och mÄste kolla upp mitt ocksÄ. Har en kÀnsla av att jag ocksÄ betalar för mycket och vad bra att du delade med dig av informationen. Ha en fortsatt fin dag <3 Kramis