I min ryggsäck - Varje valborg går jag igenom pappas sista dygn...

 
I natt är det 16 år sedan min älskade pappa somnade in på sjukhuset efter en envis kamp mot prostatacancern som till slut vann. Både jag och mamma fanns med på sjukhuset vid pappas sida och höll honom i handen när han tog sitt sista andetag. Pappa blev bara 52 år.
 
 
Pappa var bara 19 år när jag föddes så jag fick växa upp med en ung pappa och med allt vad det innebar. Jag har fått min kärlek till långa promenader genom pappa som redan från att jag var liten tog med mig på långa promenader - först i barnvagnen och kärran och sedan med egna ben när jag blev större.
 
Pappa tog med mig på fisketurer och jag var så stolt när jag fick napp och vi tog med oss fisken hem. Pappa stekte den och så åt vi den på smörgåsen.
 
Under uppväxten fick jag även följa medspeedway och se när Vargarna körde uppe i Kråkvilan och jag fick följa med pappafolkrace.
 
Pappa utbildade sig till bilmekaniker även om han sedan valde att arbeta med annat så under uppväxten var jag med pappa en hel del när han hjälpte släktingar och vänner med deras bilar.
 
När jag tog studentenköpte pappa min farbrors gamla bil och renoverade upp den till mig. En röd Fiat 127 med startknapp. Riktig liten racerbil.
 
 
När jag var skoltrött i gymnasiet så var det egentligen pappas förtjänst att jag inte gav upp utan fortsatte hela vägen och tog studenten. Pappa sa nämligen att jag lika gärna kunde hoppa av eftersom jag ändå inte skulle klara det! Han sa det för att trigga mig för han visste att jag skulle bli irriterad och arg för att han inte trodde på min förmåga så det var det som gjorde att jag skärpte till mig och visade att jag visst kunde klara det!
 
 
Pappa fanns alltid för mig och hjälpte mig när jag skulle flytta med att bära och han hjälpte mig när det var något med bilen som jag inte klarade av. Han hade även koll på saker fackligt när jag började jobba så allt gick rätt till.
 
När jag fick barn var han den lyckliga morfadern som gärna lekte med barnen. Han tog med dempromenader precis som han hade gjort med mig. Han tog med barnen och fiskade och han lät dem följa med ut till sommarstugan och sova över med honom där.
 
 
Jag kommer aldrig glömma den där dagen när jag var utepromenad med barnen. Mattias satt i kärran och de andra barnen gick snällt bredvid mig när min mobil ringde. När jag svarade var det pappa som berättade att han hade träffat en läkare och fått beskedet att han hade prostatacancer och att den hade spridit sig. Han hade fått beskedet att han hade cirka 1 år kvar att leva...
 
Det blev ett väldigt konstigt år när vi alla visste att varje födelsedag och högtid som gick så var det den sista som pappa skulle få vara med på. Den sista julen kom och det sista nyåret, När det blev påsk  hade pappa inte lång tid kvar men det visste vi ju inte då.
 
Pappa hamnade på sjukhuset och på valborgsmässoafton 2004 var jag uppesjukhuset och hälsadepappa. Det var som att han kändesig att det inte var lång tid kvarhan berättade massor för mig om saker som hade hänt under hans uppväxt som jag inte hade hört innan. Jag var där i flera timmar och när jag skulle ville han att jag skulle stanna ett tag till så jag gjorde det. När det närmade sig seneftermiddagen så sa jag till pappa att min dåvarande man och barnen väntademig för vi skulle på valborgsmässofirande tillsammans och det förstod pappa. 
 
Jag åkte hem till familjen och min mamma och ena bror åkte upp till pappasjukhuset. Bara någon timme senare ringer mamma och säger att pappa har försämrats och ber mig komma upp. När jag kommer till avdelningen har pappa fått hjärtsvikt för kroppen orkade inte längre. Min bror åkte hem och tog  hand om min yngre bror och jag och mamma blev kvarsjukhuset. Vi får in en sängrummet så vi kan turas om att vila, men ingen av oss hade ro till det och inte långt in på 1 maj så tog pappa sitt sista andetag. Bröstkorgen slutade att lyftas och allt blev så definitivt.
 
 
Tack älskade pappa för allt du har gjort för mig och barnen! Vi kommer alltid att älska dig!
 
Nu önskar jag er alla en fin valborg! Ta hand om er och ta aldrig någon förgiven - man vet aldrig hur länge man får ha sina nära och kära kvar. Kram 💖
 
 
 
Netti Starby

Nej vad tråkigt att han var så ung och min pappa gick också bort alldeles för tidigt. Så himla fina minnen du har och dom ska man ta tillvara på. Ha en fin valborg! <3 Kramis

Svar: Ja, det är så ledsamt att livet ska bli så kort för en del 😔 Tack! Det gör jag verkligen! 💖 Tack och detsamma önskar jag dig! Kramar 💖
Heléna

Yasmine

Så väldigt trist att höra att din pappa gick bort så ung. Fick en tår i ögat när jag läste din historia. Stor kram till dig ❤️

Svar: Ja, det känns fortfarande så overkligt att han inte finns kvar här hos oss 😔 Tack! Stor kram tillbaka vännen 💖
Heléna

https://siliiins.blogg.se/

Men så tråkigt.. Kram!!!

Svar: Ja, jag saknar honom väldigt mycket! 😔 Kram 💖
Heléna

Biggeros

Usch, vilket tårdrypande inlägg om dinbfina far. Du får minnas honom som han var innan han blev riktigt sjuk. Visst sitter den där sista stunden alltid i näthinnan. Du har ärvt mycket från din far att ta vara på allt som erbjuds i naturen. Trevlig Valborgsmässoafton vännen
Kram❤

Svar: Ja, jag har bevarat alla fina minnen inom mig 💖 Tack vännen och detsamma! Kram 💖
Heléna

Lisa

Vilket fint inlägg. En riktig hyllning till din underbara pappa. Jag läste det med tårar i ögonen. <3
Han var ju så ung. 52 är ingen ålder. Cancer är verkligen en hemsk sjukdom.
Det var fint att du och din mamma fick vara med honom hans sista minuter.
Min pappa dog ju i cancer, lymfatisk, men jag var inte där på sjukhuset när han dog. Han blev 73 år.
Min mamma dog av livmodercancer, hon var 62 år och dog hemma hos min syster så jag var inte med där heller. Jag är ju ett sladdbarn så när dom dog var jag bara 26 år. Vet inte om jag berättat detta förut, du får ursäkta i så fall :) Som sagt jättefint inlägg och fina bilder stor kram <3

Svar: Tack så mycket 💖 Jag hatar verkligen cancer - har förlorat många nära och kära genom åren pga det eländet 😔 Så ledsamt att du har samma erfarenhet med dina nära och kära 💖 Stor kram vännen 💖
Heléna

ajlimullersandvik.blogg.se

Jag beklagar din förlust och alla andra som förlorade honom i så unga år! Det låter som att ni har många fina minnen ihop, och jag är väldigt glad för det. Min pappa är en av mina närmaste människor, han är genomsnäll och han och jag har rest ihop bara han och jag flera flera flera gånger!!

Svar: Tack så mycket fina du!! 💖 Så roligt - ta tillvara på den möjligheten vännen! Stor kram 💖
Heléna

Joakim Ramqvist Hallin

💘🙏💪

Svar: Tack!!! 💖🌷🌞
Heléna

enna

Vad jobbigt! Men ett så fint skrivet inlägg :)

Svar: Tack snälla du! Kram 💖
Heléna

Emma Engström

Det var verkligen gripande att få läsa det här om din pappa, så starkt och fint att du ville dela detta med oss! Kan tänka mig att det var en otroligt jobbig tid, familjen är det viktigaste man har för många <3 Skickar en massa kärlek till dig <3

Svar: Det var ett hemskt sista år! Det vi gjorde tillsammans den tiden var mysigt och fint, men att hela tiden ha i bakhuvudet att pappa levde på lånad tid och kunde tas ifrån oss precis när som helst var hemskt. Tack finaste Emma! Stor kram och massor av kärlek tillbaka vännen 💖💖💖
Heléna

Linda

Vilken underbar pappa du verkade ha haft.. Cancer är allt en hemsk sjukdom.

Hoppas att du har en bra valborg trots allt finaste vännen! <3

Massor av stora kramar finaste du! <3 <3 <3

Svar: Ja, han var världens bästa pappa för mig! Jag hatar verkligen cancer!!!!
Tack - jag hade en lugn och mysig valborg med Calle efter jobbet. Hoppas du också hade en fin valborg och 1 maj! Njut av helgen nu finaste vännen! 💖

Massor av stora kramar tillbaka finaste du! 💖💖💖
Heléna

Carolina

Att läsa om din kärlek till din älskade pappa, förlusten.. Det gör så himla ont att läsa :( jag beklagar verkligen... <3 <3 <3
Låter verkligen som om din pappa var hur fin som helst. En pappa som alltid såg till att du hade det bästa du kunde få och låter verkligen som om han var kärleksfull <3 <3 <3

Svar: Tack snälla du! 💖 Han är verkligen saknad 💖 Kram 💖💖💖
Heléna

Ullie

åh hae glömt han oxå gick bort i postata . :( usch otäcka sjukdom kände knappt igen honom i slutet . han passa på att avsluta då mamma va iväg utanför o hämta frukost

beklagar gumman det r inga minnen man vill komma ihå men det finns alltid där ändå

tur ingen valborg i år . regnar här .
må så gott i morgon fina gmman kramar

Svar: Jag hatar verkligen cancer i alla dess former!!!! Så ledsamt att hon var iväg just då 😔💙 Tack vännen! 💖
Hoppas du får en underbar helg nu finaste du! Stor varm kram och ta hand om dig 💖💖💖
Heléna

Liv

Så tragiskt när någon försvinner från ens liv i förtid. Alltid tragiskt såklart, men extra sorgligt när de dessutom är relativt unga. Massa kramar till dig!

Svar: Ja, det kändes så hemskt och orättvist att han inte fick fortsätta att leva och åldras. Tack! Massor av kramar tillbaka 💖
Heléna

Karina

Så trist å høre om din pappa 😔 Jätte fint skrevet! Virker som dere har fine minner sammen <3 Kram til deg <3

Svar: Tusen tack vännen! 💖 Kram tillbaka 💖
Heléna

Carro

Vilken fin hyllning till din pappa! <3

Svar: Tack så mycket! Kram 💖
Heléna

Fotograf - FuckCancer - Tessie

Sv; Tack fina du <3 Jag var dock redan inställd på rätt tunga besked och ett rätt jobbigt möte. Men det är självklart fint att jag kunde ha min mor med mig. Kram

Svar: Det betyder verkligen massor att få ha någon med sig när man får viktiga besked! Kram 💖
Heléna

Beatrice

Det låter verkligen som en underbar tid tillsammans och att han lärt dig mycket. Han låter som en magiskt pappa. Så tråkigt att det behövde hända så tidigt, styrker kramar till dig!! ❤️

Svar: Ja, han var min mentor/pappa under hela min uppväxt 💖 Det är verkligen hemskt med cancer som tar så många nära och kära ifrån oss 😔 Stor kram fina du 💖💖💖
Heléna

petra

Så fin och snäll din pappa ser ut, Förstår den enorma saknaden, så himla ung ska ingen behöva gå bort, saknar mina föräldrar oxå ,mest då min mamma som jag hade daglig kontakt med,jäkla cancer och nu är det corona som man e lika rädd för, stor kram

Svar: Tack - det var han verkligen 💖 Ja, det är så hemskt med cancer som fortfarande tar så många liv i förtid och coronan är ju verkligen inget vidare den heller 😔 Stor kram tillbaka vännen 💖💖💖
Heléna