Recept på smörgåstårta

 
Efter att jag publicerade smörgåstårtan som jag gjorde till Mikaels födelsedag i slutet av mars så har jag fått frågan om receptet av flera både här i bloggen och via meddelanden i olika former. Då jag alltid har receptet i huvudet och inte nerskrivet någonstans så blir det lite av en uppskattning av hur mycket jag tar av varje ingrediens och dessutombyter jag ut några olika ingredienser lite och . Ska iallafall försöka ge mig på att dela med mig av receptet här nedan.
 
Till smörgåstårtan använde jag:
 
Grunden:
 
8 st Hönökakshalvor
Bordsmargarin
Räkost i paket
7 st kokta ägg
2 dl vanlig creme fraiche
Coctailtomater
1 pkt rökt påläggsskinka
2 dl vispgrädde
1 klick majonnäs
1 nypa salt
 
Dekoration:
 
2 dl vispgrädde
1 klick majonnäs
1 nypa salt
1 st slanggurka
5 st kokta ägg
1 pkt skalade räkor 
1 st citron
1 knippe dill
Coctailtomater
Vindruvor
 
Börja med att bre bordsmargarin (går att hoppa över, men då blir det lite torrare smak) på 2 st Hönökakshalvor och lägg dem så det blir en cirkel. Ta sedan och bre på ett lager med räkost (där är det samvetet som avgör hur mycket man tar, men jag snålade inte).
 
Ta 2 st nya Hönökakshalvor och bre bordsmargarin på dem (går att hoppa över) och vänd sedan sidan med bordsmargarin neråt så det läggs mot räkosten. Tryck till så de ligger stadigt på det första lagret.
 
Bre sedan bordsmargarinHönökakshalvorna som ni precis tryckte dit (går att hoppa över bordsmargarinen här också). Ta sedan en skål och klicka ur 2 dl creme fraiche i den. Skär den rökta skinkan i strimlor och rör der den i skålen. Ta sedan ca 8-10 coctailtomater och dela dem till fyra bitar och rör ner dem också. Rör runt försiktigt så allt blandar sig och bre sedan ut allt i skålenHönökakshalvorna.
 
Ta ytterligare 2 st Hönökakshalvor och bre bordsmargarin på dem (fortfarande frivilligt) och vänd sidan med bordsmargarinet ner mot fyllning  nummer 2. Bre sedan ett tunt lager med bordsmargarin på det yttre lagret av Hönökakorna.
 
Till lager nummer 3 behöver ni först vispa upp ca 2 dl vispgrädde tills den blir fast i konsistensen. Klicka i lite majonnäs (var snål för majonnäsen tar lätt över smaken - fyll hellre på med mer när hela röran är klar) och en nypa salt i grädden och rör om. Skala 7 st ägg och skiva dem i en äggskivare och lägg i skivorna i grädden och rör om försiktigtäggen inte mosas sönder helt. Bre sedan ut röranhönökakshalvorna.
 
Ta de sista 2 st Hönökakshalvorna och bre bordsmargarin på dem (ja, vid det här laget vet ni ju att det är frivilligt...) och vänd ner sidan med bordsmargarinet mot fyllningen.
 
Täck hela tårtgrunden ordentligt med plastfolie och låt sedan tårtan stå i kylen över natten.
 
 
När det blir dags för själva garneringen av tårtanbörja med att vispa upp ca 2 dl vispgrädde och när den har blivit fast i konsistensen kan ni klicka i lite majonnäs och ta en nypa salt. Smaka av om ni känner er osäkra. Ta en slickepott och fördela grädden över hela tårtan i ett tunt lager, men så pass att det täcker så mycket som det går av brödet. Just sidorna brukar vara lite kniviga att få till.
 
(Ett litet tips som jag inte kunde använda eftersom jag hade glömt att köpa sallad senast, men innan ni kladdar ner tårtan med grädde kan ni sticka in små salladsbitar under tårtan som sticker fram. Ser dekorativt ut och det hjälper gurkan att hålla sig på plats - jag fick lägga gurkskivor under som stöd och det var inte direkt ultimat, men funkade)
 
Skiva slanggurkan i tunna skivor och tryck dit dem mot grädden runt om hela tårtan.
 
Skala 5 st kokta ägg och skiva dem. Täck hela överdelen med ägghalvor.
 
Nu är själva grundgarneringen klar, så så nu är det fritt fram för fantastin att fördela räkor (som ni tinar innan så klart), vindruvor, coctailtomater, slanggurka, dill och citron.
 
Jag delar med mig av några olika garneringar jag har använt genom åren som förslag.
 
 
 
 
Lycka till!!!
 
Nu önskar jag er alla en riktigt fin långfredag! Kram på er 💖
Netti Starby

Det är verkligen ett stort jobb att göra en smörgåstårta och tack för receptet. Ha en fin dag <3 Kramis

Svar: Ja, det tar lite tid och kräver förberedelser, men det brukar vara uppskattat när den väl kommer fram på bordet 😊Tack! Ha en riktigt fin dag du också! Kramar 💖
Heléna

Carro

mums :D

Svar: Jag älskar smörgåstårtor 😊 Kram 💖
Heléna

Emma Engström

Kan faktiskt inte minnas senast jag åt smörgåstårta, minst ett år sen nu :o men det är ju verkligen något extra lyxigt och himla gott faktiskt! Är inte så duktig på att just baka och laga mat så vet inte om jag skulle kunna göra denna ensam i alla fall haha! Men så snällt och kul att du delar recept, har du på lite "lättare" saker även så får du gärna dela med dig! Stor kram och glad påsk till dig Heléna <3

Svar: Ja, det kanske skulle vara något att ha som kategori - snabba enklare maträtter 😊 Det är inte så svårt att göra en smörgåstårta utan det är mest att det tar en himla tid innan den är klar så du skulle säkert klara av att göra det själv! 💖 Tack! Stor kram tillbaka finaste Emma och en riktigt Glad Påsk 💖🐥🐓🐣🐤💖
Heléna

Biggeros

Jag är även en hejare på smörgåstårtor ÷)
Det är alltid roligt med ett utbyte av recept. Jätte fräsch!!
Ta hand om dig🙏
Trevlig Långfredag 🐥🐤
Kram

Svar: Visst är det roligt att byta recept - alltid roligt med lite nytt 😍Tack! Ta hand om dig du också vännen och ha en riktigt fin Långfredag 💖🐤🐣🐓🐥
Kram 💖
Heléna

ajlimullersandvik.blogg.se

Du är så himla duktig! Jag gör också gärna egen smörgåstårta, men har ingen "tradition" av det, så det blir inte så ofta. Men jag älskar mina smörgåstårtor ;) Dina är så extremt vackra!!

Svar: Tack!!! Visst är det gott med en smörgåstårta man har fixat till själv - förstår att du älskar dina egna 😊 Tusen tack!!!! Hoppas du får en riktigt fin långfredag fina du! Kram 💖
Heléna

Mirjam

Tack snälla du, det ska jag spara <3 Ha en underbar påskhelg <3

Svar: Tack! Hoppas du också får en underbart påskhelg ! Kramar 💖
Heléna

Alice

Åh, jag hatar ju att säga detta, men jag gillar verkligen INTE smörgåstårta, haha! Nästan bland det värsta jag vet, förstår verkligen inte kombinationen av allt krämigt och alla olika grejer, haha. xD Men de är ofta så himla fina, och din var otroligt vacker!

När jag och min sambo precis träffats skulle vi hälsa på hans gammelmormor och han hade glömt att säga att jag inte tyckte om smörgåstårta, så hon hade köpt en riktigt stor till lunch, haha! Jag fick artigt peta i mig en liten bit innan det kom fram att jag inte tyckte om det (för det ville jag ju inte säga såklart när hon fixat och donat!) och då började hon pilla bort alla grönsaker och lägga på min tallrik så jag fick något att äta i alla fall. XD Haha, så söt! <3

Många kramar! <3

Svar: Vilken härlig gammelmormor din sambo har - klart att hon månade om att du skulle få lite i magen 😊Det är ju lite speciellt med smörgåstårta så antingen så älskar man det eller så gillar man det inte alls. Jag gillar hemgjorda, men har ofta åsikter om de som man kan köpa färdiga.

Hoppas du får en underbar påskhelg fina du!

Många stora kramar 💖💖💖
Heléna

Anonym

Mums va gott, jag gjorde det ofta förr vid kalas men nu var det ett tag sedan, så dax tror jag har oxå ett favorit recept ..så fin den är vännen ...önskar dig en skön lång fredag kram kram

Evas blogg

Svar: Ja, här går det i vågor med hur ofta det blir smörgåstårta, men hemgjorda är fortfarande favoriterna. Tack!!Önskar dig också en riktigt skön långfredag! Kram kram 💖
Heléna

Linda

Kul att du delar med dig av smörgåstårtan. Det kanske man ska göra någon gång. :D

Glad Påsk finaste vännen! <3

Stora kramar i massor finaste du! <3 <3 <3

Svar: Den är jättelätt att göra, men tar lite tid bara 😊
Tack! Glad Påsk till dig också finaste vännen 💖🐥🐓🐣🐤

Massor av stora kramar tillbaka finaste du 💖💖💖
Heléna

Lisa

Tack för receptet, måste prova det någon gång. Kan dock inte äta allt själv på tårtan men en del kan jag ju äta och den ser verkligen underbart god ut :)

Ha en fin påsk kram <3

Svar: Tack - den är jättegod. Jag gör den alltid laktosfri eftersom både jag och mellansonen är laktosintoleranta 😊
Ha en riktigt fin påsk du också! Kram 💖
Heléna

Emelie andersson

Åh vad gott! 😍 så gott med hemmagjord smörgåstårta, tycker det är så roligt att göra de 😃 tack för ett nytt tips på smörgåstårta!

Svar: Visst är det gott 😊 Hoppas du får nytta av receptet. Glad Påsk fina du! Kram 💖💖💖
Heléna

Yasmine

Jag är en storälskare av smörgåstårtor! Hade jag inte varit vegan så hade jag testat detta recept :D Kram <3

Svar: Visst är det gott! Tur att det går att byta ut så många ingredienser så det går att få den vegetarisk också 😊 Kram och Glad Påsk 💖💖💖
Heléna

petra

Tack för att jag fick receptet ,detta ska sparas, ser så gott ut, Glad påsk kramar

Svar: Hoppas det kommer till användning 😊 Glad Påsk vännen! Kramar 💖💖💖
Heléna

Kort

Vi firar alla födelsedagar med smörgåstårtor... de är så goda, ska ge dottern ditt recept så hon får göra den... Själv beställer jag från Coop eller ICA...Har aldrig varit en "bullmamma" lite sorgligt men hästarna och djuren tog mycket tid och dottern var min följeslagare i stallet, hon tävlade i dressyr och där lades mycket tid ned under hennes tonårstid, en dressyrtävling med resa och olika starter tog en hel dag... Önskar er en fin påsk och kramar

Svar: Jag förstår att det inte blir så mycket tid över när man har djur att ta hand om 😊 Visst är det gott med smörgåstårta 😍Tack! Önskar dig också en riktigt Glad Påsk!!! Kramar 💖
Heléna

Carolina

Smörgåstårta är ju så galet gott! Verkligen något jag alltid velat göra till typ födelsedagar och så vidare :D
Tack så mycket för receptet!

Svar: Visst är det!!! Hoppas du får nytta av receptet 😊 Glad Påsk! Kram 💖
Heléna

Jasmine

Vilken fin smörgåstårta - vad duktig du är!

Svar: Tack så mycket för dina ord till inlägget om att lämna barndomsstaden. Citat du nämner är så fint och sanningsenligt. Jag tror starkt på att livet inte hade känts lika meningsfullt om jag inte hade tagit beslutet att flytta för kärlekens skull.

Kram

Svar: Tusen tack! Jag älskar smörgåstårtor och tycker det är roligt att göra dem 😊Glad Påsk fina du!
Kram 💖
Heléna

Anonym

Fin smörgåstårta.
Älskar att göra sådana och gott är det.
Jag själv kan ju inte äta vetemjöl eller skaldjur så det brukar vara lite pyssel. Men andra kan ju äta ;-)
Ha en fin påskafton
<3

Svar: Tack! Visst är det roligt att göra egna smörgåstårtor och det blir verkligen gott då också 😊Tack! Ha en riktigt fin påskafton du också!
Kram 💖
Heléna

Carina

Mums det är så gott med smörgåstårtor och så roligt att göra!
Jag kan ju tyvärr inte äta varken vetemjöl och skaldjur så det brukar bli lite funderingar och pyssel.
Men andra kan ju äta ;-)
Ha nu en fin dag
Kram
<3

Svar: Visst är det 😊Det blir ju lite mer pyssel när man ska göra en alternativ smörgåstårta, men med lite vilja så brukar det ju gå bra. Jag gör alltid mina laktosfria eftersom både jag och mellansonen är laktosintoleranta.
Glad Påsk! Kram 💖
Heléna

Anonym

Önskar dig o de dina en GLAD PÅSK kram

Evas blogg

Svar: Tack detsamma vännen! Glad Påsk!!!Kram 💖💖💖
Heléna