Tankar en torsdag đŸ€”

 
IgÄr fick jag det hÀr meddelandet med posten tillsammans med en ny kallelse för telefontid till min lÀkare pÄ mag-tarm pÄ sjukhuset. Jag skulle egentligen pÄ Äterbesök för att kolla upp hur det har fungerat för mig efter att jag har slutat min kortisonbehandling av lymfocytÀr kolit. Jag hade faktiskt sjÀlv funderingar pÄ att ringa dit och frÄga om det var nödvÀndigt med ett besök eller om det rÀckte med en telefontid, men nu behöver jag ju inte fundera mer över det utan det löste sig ju bra för bÄda parter! Jag mÄr bra efter att jag har slutat med kortisonet och jag var pÄ VC i mÄndags och tog prover sÄ det kÀnns helt okej att bara stÀmma av med lÀkaren via telefonen. Jag har tack och lov fÄtt ha samma lÀkare pÄ mag-tarm Ànda sedan jag insjuknade akut och det Àr jag otroligt tacksam över! Det Àr sÄ viktigt med kontinuitet nÀr man rÄkar ut för en sÄdan jobbig upplevelse som jag gjorde nÀr magen rasade i november 2018.
 
Jag tycker att det Àr bra att sjukhuset ser till att man inte kommer dit om man inte absolut mÄste. Dels för personalen som jobbar pÄ sjukhuset förstÄs, men Àven för min och andras skull som riskerar att bli smittade om man skulle komma i kontakt med nÄgon smittbÀrare. Sjukhuset ligger vÀl tyvÀrr i det lÀget att det Àr dit de sjuka söker sig innan de vet om det Àr corona eller inte... 
 
Bildresultat för folktandvÄrden sparven
 
IgÄr kontaktade jag min tandlÀkare pÄ FolktandvÄrden Sparven och avbokade min tid dÀr pÄ fredag. Eftersom jag har haft feber till och frÄn sedan i torsdag i förra veckan och Àr förkyld sÄ skulle det kÀnnas ytterst oansvarigt att gÄ dit pÄ fredag Àven om det vore skönt att fÄ det sista klart med min rotfyllning. Visserligen har jag bara en vanlig förkylning, men jag följer de rekommendationer som finns nu och dÄ ska man ju avboka om man har feber och hosta. Man kan ju hoppas att andra tÀnker sÄ ocksÄ. Nu löste det sig bra för mig för det fanns en ny tid redan den 2/4 sÄ jag behöver inte vÀnta sÄ lÀnge pÄ att fÄ tanden fixad.
 
Har ni blivit pĂ„verkade personligen pĂ„ nĂ„got sĂ€tt av corona sĂ„ som jag har med lĂ€karbesök som blev telefontid eller fĂ„tt avboka nĂ„got? All vĂ„rdpersonal som jobbar hĂ€cken av sig nu rent ut sagt för att komma tillrĂ€tta med det som hĂ€nder Ă€r verkligen HJÄLTAR!!!!! 
 
Kram pĂ„ er och ha en fin torsdag och GLÖM INTE handhygienen!!! 💖
 
Alice

SÄ bra att det gick att lösa med telefonkontakt istÀllet, och vÀldigt bra att du avbokade tandlÀkaren! Hoppas förkylningen slÀpper snart! <3

Svar: Ja, jag Ă€r vĂ€ldigt tacksam över att det gick att lösa med ett telefonsamtal istĂ€llet 😊Tack sĂ„ mycket fin du! Kram 💖
Heléna

Alice

Sv: Nejmen, vad kul att du ocksĂ„ bor hĂ€r, haha! :D Åh, ja, Rune Lagers började jag ocksĂ„ min dansresa pĂ„, haha, sedan nĂ€r det försvann bytte jag till StudiefrĂ€mjandet! Vad roligt att din dotter ocksĂ„ gĂ„tt pĂ„ RL, vĂ€rlden Ă€r liten! ^^ Vad sjukt att jag klickade in pĂ„ just din blogg och att vi hade sĂ„ mycket gemensamt, haha! <3 Ha det superfint! Kram!

Svar: Ibland Ă€r vĂ€rlden liten 😊Det var nog meningen att vĂ„ra vĂ€gar skulle korsas 💖Tack! Ha det superfint du ocksĂ„! Kram 💖
Heléna

Netti Starby

Vad skönt att du istĂ€llet fick en telefontid och sĂ„nt Ă€r verkligen smart. Än sĂ„ lĂ€nge har min mottagning öppet som vanligt men det Ă€r mĂ„nga polikliniska patienter som avbokar sina tider. Ha en fin dag! <3 Kramis

Svar: Ja, jag Ă€r vĂ€ldigt tacksam över att det gick att lösa! Tack fina du! Ha en riktigt fin dag du ocksĂ„! Kramar 💖
Heléna

Ullie

Det Àr ju som du sa telefon tid istÀllet men gick lika bra bÄda ggr . Skönt du blev bra vÀnnen
Sol frÄn o till idag men oj va blÄsigt o kallt
Fin dag vÀnnen kramar

Svar: Ja, det Àr skönt nÀr man kan lösa lÀkarkontakten med ett telefonsamtal istÀllet för besök pÄ sjukhuset. Jag Àr otroligt glad över att kroppen verkar funka utan kortisonet - hoppas bara det fortsÀtter sÄ nu sÄ jag slipper ett nytt skov.Vi har strÄlande solsken, men det blÄser lite kallt. Katterna njuter iallafall ute pÄ balkongen.
Tack! Ha en underbar dag fina du! Kramar vĂ€nnen 💖
Heléna

Anita

Kaos pÄ jobbet & Äter kaos ;)

Svar: Ja, du verkar ha fullt upp 😆💖
Heléna

Lisa

Vad bra att dom kunde ta det via telefon :)
Jag tror dom försöker lösa det sÄ nu sÄ mycket som möjligt.
Min svÀrmor ringde och fick sitt recept förnyat pÄ sin blodtrycksmedicin. Hon behövde inte gÄ dit denna gÄng. Annars brukar dom ju vilja att hon kommer sÄ dom fÄr kolla hennes blodtryck.
Ha en fin torsdagskvÀll kram <3

Svar: Ja, jag Ă€r vĂ€ldigt tacksam över det 😊Det var ju skönt att hon fick det över telefonen den hĂ€r gĂ„ngen för att slippa komma i kontakt med mĂ€nniskor pĂ„ vĂ„rdcentralen. De kollar sĂ€kert blodtrycket nĂ€sta gĂ„ng hon behöver förnya receptet.
Tack sĂ„ mycket! Ha en riktigt fin fortsĂ€ttning pĂ„ kvĂ€llen du ocksĂ„! Kram 💖
Heléna

Yasmine

Det Àr ju verkligen skönt nÀr man kan ha telefonmöte istÀllet! Och att fÄ ha haft samma lÀkare hela tiden Àr ju grymt bra :) Kram

Svar: Visst Ă€r det - det bĂ€sta för bĂ„da parter i det hĂ€r lĂ€get kĂ€nner jag 😊 Visst Ă€r det grymt bra - helt otroligt egentligen som det ser ut inom vĂ„rden idag! Kram 💖
Heléna

Malin Tarvainen

Jag har egentligen inte blivit extremt drabbad. Varit hemma i nĂ„gra dagar dĂ„ jag har en hosta som hĂ„llt i sig sedan en förkylning jag hade i februari. Sjukt drygt nĂ€r man egentligen kĂ€nner sig pigg och vill egentligen jobba. Men vad gör man đŸ€·â€â™€ïž

Svar: Det mĂ„ste kĂ€nnas segt att inte fĂ„ jobba nĂ€r man kĂ€nner att man skulle orka att göra det, men de mĂ„ste vĂ€l ta det sĂ€kra före det osĂ€kra till de fĂ„r koll pĂ„ spridningen. Hoppas hostan ger med sig snart! 💖
Heléna

elin

Vad bra att du kunde fÄ det via telefon<3

Svar: Ja, det Ă€r verkligen skönt att det blev sĂ„ 🙏💖
Heléna

Jasmine

RÄdande omstÀndigheter pÄverkar min arbetssituation och sÀttet jag utför mitt arbete pÄ; minskat antal fysiska möten med telefontid istÀllet. Kollektivtrafiken Àr inte lika anvÀnd som tidigare. Större tillstÀllningar i privatlivet har skjutits pÄ framtiden.

(Sent) Svar: Tack sÄ mycket för din fina kommentar till inlÀgget om mars i min bullet journal.

Kram

Svar: Ja, det Àr mÄnga som jobbar hemifrÄn nu och de som inte kan det vÀljer alternativa fÀrdsÀtt till jobbet. MÄnga som gÄr eller cyklar istÀllet för att Äka med kollektivtrafiken. Tror mÄnga Àr försiktiga med vem man bjuder hem just nu.
Kram 💖
Heléna

Kort

Det Àr nog snart dags att besöka VC och ta prover för högt blodtryck... Har en bra blodtrycksmÀtare som stÀmmer med VC, vi har kollat och jÀmfört, dags för nya recept sÄ jag hoppas jag fÄr mÀta hemma och slipper besöka VC ... En mÄnad kvar... Hoppas de har samma riktlinjer dÄ sÄ vi tar det per telefon... Fredag imorgon och jag önskar du fÄr en solig och hÀrlig dag... Kram

Svar: Skönt nĂ€r man kan kolla blodtrycket hemma och slippa att behöva ta sig till VC för att kolla. Jag har en deal med min lĂ€kare sĂ„ jag kollar blodtrycket regelbundet hemma och sĂ„ skickar jag in mĂ€tresultaten nĂ€r det har blivit nĂ„gra stycken. Blodprover kollar de ett par gĂ„nger om Ă„ret eftersom de alltid Ă€r riktigt bra. Har essentiell hypertoni vilket innebĂ€r att det egentligen inte finns nĂ„gon bakomliggande orsak till mitt höga blodtryck dĂ„ alla vĂ€rden Ă€r perfekta. Troligen Ă€r det helt enkelt Ă€rftligt. Hoppas du fĂ„r en underbar fredag fylld av vĂ€rmande solsken! Kram 💖
Heléna

elin

Hoppas du fÄr en toppen kvÀll finis!<3

Svar: Tack fina du och detsamma!!! 💖💖💖
Heléna

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★

Det enda var vÀl hockeyn förra veckan som sonen och hans pappa skulle gÄ pÄ men inte annars, det Àr ganska lugnt fÄr jag vÀl sÀga.

Svar: SĂ„ skönt att ni inte har blivit sĂ„ direkt pĂ„verkade. FörstĂ„r dock att sonen blev besviken över att hockeyn blev instĂ€lld. 💖
Heléna

Jennifer

Jag fick boka om mitt möte hos arbetsförmedlingen idag, ska fÄ en kallelse till ett telefonmöte istÀllet..

Svar: Kan nog vara bra att slippa gĂ„ dit och ta det över telefonen istĂ€llet, men jag kan tĂ€nka att det Ă€r trist att behöva vĂ€nta pĂ„ en kallelse. 💖
Heléna

Bland Kastruller och vinglas

Skönt att det löst sig och allt Àr bra med dig. SjÀlv har jag inte blivit berör av det i dagslÀget. Vilket kÀnns riktigt skönt. Livet rullar pÄ

Kram Kajsa & ta hand om dig

Svar: Skönt att du inte har blivit berörd personligen Ă€n - hoppas det fortsĂ€tter sĂ„ 💖Ja, jag Ă€r glad över att det gick att lösa sĂ„ bra! Kram fina du och ha en underbar helg! 💖
Heléna

Linda

Vad bra att du fick telefontid istÀllet. Jag sjÀlv personligen har Àn sÄ lÀnge inte blivit pÄverkad pÄ nÄgot sÀtt av Corona.

Hoppas att du fÄr en bra fredag och helg finaste vÀnnen! <3

Stora kramar finaste du! <3 <3 <3

Svar: Ja, jag Àr vÀldigt tacksam över det. SÄ skönt att du inte har blivit pÄverkad Àn!
Tack finaste vĂ€nnen! Hoppas du ocksĂ„ fĂ„r en riktigt bra fredag och helg! 💖

Stora kramar tillbaka finaste du 💖💖💖
Heléna

Jessica

RĂ€knas arbetslös, bĂ„de jag och gubben😉 HĂ€rligt att du mĂ„r bra efter op (minus förkylning dĂ„ men...)

Svar: Jag tycker det Ă€r sĂ„ trĂ„kigt att ni bĂ„da blev drabbade av indragningarna orsakade av corona - som om det inte hade varit illa nog om det bara hade varit en av er!!!! Jag Ă€r sĂ„ glad över att kroppen Ă€r pĂ„ vĂ€g tillbaka efter op - ska bli skönt att kunna komma tillbaka sĂ„ smĂ„tt och jobba i april. Kram fina du 💖💖💖
Heléna

Veiken

Jag gillar nÀr nÄgon tÀnker till. En telefonkontakt bör vÀl vara mycket bÀttre Àn en personlig kontakt nu i dessa tider!
Dom sparar vÀl tid ocksÄ sÄ nÄgon mer kan bli kontaktad!
Ha det sÄ gott i dessa knasiga tider!
Kram

Svar: Ja, jag tycker det Ă€r vĂ€ldigt förstĂ„ndigt att erbjuda telefontid istĂ€llet för ett besök! Telefontiden Ă€r berĂ€knad till 15 min och besöket var berĂ€knat till 60 min och det innebĂ€r ju att lĂ€karen kommer att rĂ€cka till minst tvĂ„ patienter till under den tiden som han skulle ha trĂ€ffat mig! Tack! Ha det sĂ„ bra du ocksĂ„! 🌞
Kram 💖
Heléna

ajlimullersandvik.blogg.se

Jag drabbades. Blev av med 10 timmar arbetstid per vecka, med hopp om att regeringens krispaket ska gÄ in och tÀcka upp. Men det tror jag inte att de kommer göra... innan veckan Àr slut stÄr jag förmodligen utan arbete. Endoskopienheten och psykiatrin och medicinavdelningen har överhuvudtaget inte hört av sig. Tror vÄra prover och remisser hamnade ganska lÄngt ner i högen..

Svar: Oj - sĂ„ först minskar de pĂ„ timmarna för att förmodligen ta bort dem helt sedan? Hoppas verkligen att det inte blir sĂ„ utan att du fĂ„r behĂ„lla jobbet i nĂ„gon form iallafall!!! HĂ„ller tummarna!!! 🙏🙏🙏 Har inte nĂ„gon av dem hört av sig? DĂ„ligt!!! De kan vĂ€l knappast pĂ„verkas allihop av corona??? Hoppas du fĂ„r den hjĂ€lp du behöver Ă„ det snaraste!!! VĂ€rlden kan ju inte stanna bara för att en elĂ€ndig pandemi bryter ut! SjĂ€lvklar sĂ„ ska man göra prioriteringar inom vĂ„rden, men alla resurser kan vĂ€l Ă€ndĂ„ inte behövas till coronasmittan? Vad har en infektionssjukdom med psykiatrin att göra liksom???? Kram babe 💖💖💖
Heléna

Moa Larsson

Jag vet att man ibland kanske inte hittar tillbaka till kommentarer och inlĂ€gg man har skrivit och med det ocksĂ„ missar bloggarens svar. SĂ„ jag vill bara kika in hĂ€r och sĂ€ga WOW och TACK för kommentaren pĂ„ min blogg om impopulĂ€ra Ă„sikter. Det vĂ€rmer verkligen i hjĂ€rtat nĂ€r nĂ„gon kommenterar pĂ„ engagerat, involverar sig sjĂ€lv och sina tankar i inlĂ€gget och peppar bloggaren. SĂ„ stort tack, frĂ„n botten av mitt hjĂ€rta đŸ–€

Svar: Tack sjĂ€lv för att du kikade in hĂ€r och svarade!!! Jag tycker att ditt inlĂ€gg var sĂ„ bra skrivet sĂ„ dĂ„ blir jag ju engagerad och kan inte lĂ„ta bli att svara 💖 Stor kram och ha en helt underbar helg! 💖💖💖
Heléna

Carolina

Vad skönt att mötet blev till ett telefonmöte för bÄda parterna. Det Àr inte alls samma sak kanske men jag Àr ocksÄ tacksam över att mitt mentorsamtal kan jag fÄ hemifrÄn eftersom mÄnga gÄr till skolan och Àr sjuka dem med. SÄ att fÄ vara hemma och slippa Äka onödiga resor in till skolan Àr jag tacksam över :D

Svar: Ja, det Ă€r verkligen att föredra att ta alla typer av samtal över telefon istĂ€llet dĂ„ det Ă€r möjligt. Onödigt bĂ„de att resa och trĂ€ffa mĂ€nniskor i onödan. Hoppas du fĂ„r en fin helg! Kram 💖
Heléna