Önskeinlägg - Judo

 
Idag tänkte jag fortsätta med önskeinläggen och om ni har missat de tidigare så kommer ni till dem genom att klicka på det inlägget som ni har missat. De tidigare har varit Häktet, Möte med andra sidan och Personligt. Idag kommer det hur som helst att handla om judo och det är Netti som har önskat det här inlägget.
 
Jag tror att det var till höstterminen 2004 som min dotter Malin ville testa att köra judo. Jag följde med henneträningspassen och satt inne i dojon och tittade på när hon tränade. Min närvaro under Malins träning observerades av några av tränarna som kom fram till mig när jag satt där och frågade om inte jag också ville prova på att köra judo. Jag blev helt ställd över den oväntade frågan, men tyckte att det lät skoj så jag anmälde mig till motionsjudo (vuxengruppen kallades så).
 
Jag älskade judon från första stund och det kliade liksom i hela kroppen av iver för att få lära mig fler kast och tekniker. Mitt intresse fångades upp och då kvinnan som hade varit en av tränarna i nybörjargruppen där Malin tränade skulle sluta nästkommande termin blev jag tillfrågad om jag ville hoppa in som hjälptränare. Jösses - skulle jag träna nybörjare när jag nyss hade börjat själv??? Nu var det enda kravet för att få vara hjälptränare att man hade högre grad på bältet än de man skulle vara tränare för och eftersom jag hade klarat min första gradering så tackade jag ja.
 
 
Jag blev kvar som tränare i judoklubben i flera år och innan jag lade av med judon så hade jag blivit huvudtränare för nybörjare 9-13 år och hjälptränare för fortsättningsgruppen för flickor 9-13 år. Det är några av dem som är med på bilden ovan.
 
 
Vi tränare och våra elever var som en enda stor familj och vi tog hand om varandra. Jag fixade med roliga avslutningsaktiviteter för barnen och vi hade allt i från halloweenfest hemma hos mig till att vi hade sommarfest i trädgården (bilden ovan) hos en av familjerna vars båda döttrar tränade judo för mig. Jag var lika stolt som flickorna när de graderade sig steg för steg. 
 
 
När man börjar med judo så får man vitt bälte som man får lära sig att knyta på ett visst sätt. När det sedan är dags för gradering så får man ett litet gult band som man får sy fast på sitt bälte och då har man vitt bälte med gult streck. Nästa gradering innebär att man får en helgult bälte och efter det får man ett litet oranget band att sy fast på sitt bälte. Det var den graden som jag kom upp i innan jag slutade med judon.
 
 
Judoklubben var med i både Grabbhalvan och Vårruset så jag har sprungit Vårruset 2 gånger med judoklubben. En gång med motionsgruppen och en gång med mina flickor i fortsättningsgruppen.
Både bilden ovan från Vårruset och bilden från sommaravslutningen har jag lånat från Verksamhetsberättelsen så det är därför det är lite dålig bildkvalitet.
 
Jag älskade verkligen judon och kan än idag sakna den, men min kropp klarar inte av den typen av träning längre tyvärr. Anledningen till att jag slutade med judon var att jag skilde mig och blev ensamstående med  fyra barn som var 5, 10, 11 och 12 år. Att få ihop livspusslet då med att träna två olika grupper med barn plus köra sin egen träning plus att jag de sista åren även satt med i styrelsenräckte inte tiden till. Jag kan verkligen rekommendera judo för de som vill ha en allsidig träning. Jag vill även poängtera att man kan börja oavsett hur gammal man är för ålder är inget hinder så länge kroppen orkar med
 
Nu önskar jag er alla en riktigt fin torsdag! Kram på er 💖
Emma Engström

Men oj vad spännande, Judo är ingen sport jag tidigare lagt märke till liksom! Här i närheten finns det tyvärr inte, lite ovant som sagt :D Förstår nästan att det är väldigt ansträngande och tufft för kroppen, så det kanske är perfekt för yngre personer som har kraften (skulle inte klara det själv känns det som haha)! Men en fin saknad, och fint minne <3 KRAM

Svar: Det som är bra med judon är att man tränar både kondition och styrka och det är väldigt mycket balansövningar som gör att man känner sig trygg i sin egen kropp. Om det inte hade varit för min ledvärk så hade jag säkert kunnat börja med judo igen 😁Jag tror säkert att du skulle fixa att träna judo fina du!!! Det mesta är teknik och när man har lärt sig den så går det som en dans💖 Stor KRAM vännen 💖
Heléna

Netti Starby

Vad kul att du fick gå från nybörjare till ledare på så kort tid och judo verkligen verkligen vara en rolig sport. Kul att få läsa mer om det och ha en fortsatt fin dag <3 Kramis

Svar: Ja, jag avancerade fort, men det berodde nog på mitt stora engagemang - mitt intresse lyste rakt igenom mig 😊Tack fina du och detsamma! Kramar 💖
Heléna

Biggeros

Så intressant val av sport. Både för försvar och träning. Jag kannförstå att du var ennpopulär tränare som även visade stort intresse för ungdomarna på fritiden. Tråkigt att du var tvungen att sluta=(
Så roligt att få ta del av din bakgrund vännen<3
Kram

Svar: En väldigt allsidig träning som stärkte självförtroendet otroligt 😊 Jag hade så fantastiskt roligt tillsammans med ungdomarna jag tränade så det blev så naturligt att hitta på roliga aktiviteter för dem även utanför dojon. 😍 Det var riktigt tråkigt att jag behövde sluta, men samtidigt så fanns det säkert en mening med det. Tack - så roligt att du tycker det vännen! 🙏😍Kram 💖
Heléna

Pauline Hurtig

intessant läsning :)

Svar: Tack så mycket 😊 Kram 💖
Heléna

Yasmine

Vad häftigt! Hade ingen aning om att du hade hållt på med judo. Det är en träningsform som jag tror att många skulle gynnas av att hålla på med. Jag kanske tar och testar det en dag när jag bor närmare en judoklubb!
Hade ingen om det där med graderna, kul att få det förklarat! Hur går det med luftvägsinfektionen? Kram ❤️

Svar: Det är en väldigt bra träningsform som verkligen passar de flesta! Jag tycker absolut att du ska testa om du får möjlighet till det - en väldigt rolig form av träning 😊 Jag är på bättringsvägen så det finns hopp om det - Tack!!! 🙏💖 Kram fina du 💖
Heléna

Linda

Vad spännande.. och intressant läsning! :D

Hoppas att du får en fin kväll finaste vännen! <3

Massor av stora kramar finaste du! <3 <3 <3

Svar: Tack - så roligt att du tycker det! 😊
Tack finaste vännen och detsamma!!! 💖

Massor av stora kramar tillbaka finaste du! 💖💖💖
Heléna

Karina

Så interessant å lese! Kult at du gikk fra nybegynner til leder så fort. Virker som bra og rolig trening! Ha en fin kveld :) Kram <3

Svar: Tack - så roligt att du tycker det! Det var en riktigt bra träningsform och dessutom otroligt roligt 😊 Tack och detsamma önskar jag dig! Kram 💖
Heléna

ELin

Spännande! Kul med önskeinlägg <3 KRAM

Svar: Tack! Kram 😊💖
Heléna

Lisa

Vad roligt det låter. Jag har länge undrat om just det där med de olika färgerna på banden. Nu fick jag svar på det :)
Det som är så kul när man utövar någon sport förutom sporten i sig är gemenskapen. Mina tre barn har spelat både innebandy och fotboll i många år och min man har varit tränare till dom lite om vartannat. Vi gjorde så mycket roligt med lagen och föräldrarna. Saknar det lite grann . Ha en fin fredag kram <3

Svar: Visst är det en otroligt fin gemenskap inom många olika idrotter - engagerade föräldrar och tränare gör så att barnen älskar att röra på sig! 😊 Det var jätteroligt med judon och målet var hela tiden siktat på en ny gradering. De första graderingarna går rätt så snabbt, men ju högre grad man ville få på bältet desto fler träningstimmar krävdes. De tränare som jag samarbetade med hade brunt och svart bälte så de hade varit med ett tag 😊Tack! Ha en riktigt fin fredag du också! Kram 💖
Heléna

Carolina

Åh vad roligt! Jag höll på med Aikido ett tag faktiskt och det var rätt roligt. Sen kom jag upp i åldern då jag tyckte det var roligare att umgås med vänner så jag slutade tråkigt nog. :)

Svar: Ja, jätteskoj 😊 Så roligt att du också har tränat kampsport 😍 Jo, jag känner igen det där... jag slutade också med vissa aktiviteter när jag blev äldre som jag idag känner att jag gott hade kunnat lagt lite tid på och fortsatt med.. men kompisarna var som sagt var mer lockande 😆 Kram 💖
Heléna