Önskeinlägg - När jag flyttade hemifrån

 
Idag är det dags för ett önskeinlägg igen och det här inlägget är önskat att Biggeros. Egentligen önskade hon sig ett inlägg om precis vad som helst så då valde jag att skriva ett inlägg om hur det var när jag flyttade hemifrån. Mina tidigare önskeinlägg är Häktet, Möte med andra sidan, Personligt och Judo om ni har missat något av dem. (Bilden ovan är på min katt Tussen innan jag målade om elementet i köket)
 
Efter att jag hade tagit studentenfortsatte jag att bo hemma hos mina föräldrar med mina två yngre bröder. Jag hade fått ett långtidsvikariatSjukhemmet i Söderköping så jag hade säkrat min inkomst. Mina föräldrar hade fixat en bil till mig i studentpresent så jag tog mig till jobbet på ett smidigt sätt och var väldigt självgående. När jag hade jobbat ett tag så föreslog min pappa att jag skulle börja att betala hemma eftersom jag själv tjänade pengar och betydligt mer än jag gjorde av med eftersom mina föräldrar stod för alla kostader för boendet. Jag blev superstött och tyckte nog mest att det kändes kränkande att de ville ha pengar av sitt eget barn... Ja, jag vet... helt sjukt resonemang från en bortskämd snorunge rent ut sagt...
 
(Tussen på köksbordet med de omaka köksstolarna som jag hade till en början)
 
I samband med det så sprang jag på en gammal klasskompis från gymnasiet som berättade att hon hade fått ett andrahands kontrakt på en supermysig sekelskifteslägenhet nere i stan, men att hon inte kunde ta det då hon skulle flytta ihop med sin kille istället. Hon frågade om jag visste någon som kunde vara intresserad av lägenheten. Jag blev eld och lågor och med pappas ord om att betala hemma i nära minne sa jag att jag kunde ta den istället! Sagt och gjort så fick jag kontraktet och min tid som självgående individ i vuxenlivet skulle börja!
 
Mina föräldrar var givetvis glada för min skull att jag hade fått en lägenhet, men samtidigt tyckte de att jag inte behövde ha så bråttom med att flytta utan att jag skulle bo hemma ett tag till och spara undan lite pengar
 
fort jag fick nyckeln till lägenheten den 1 oktober 1989 så började jag att flytta över några saker i taget till lägenheten. Jag gick på olika second hand butiker och plockade ihop lite av varje som jag behövde. Mina föräldrar och morförldrar hade under många år gett mig saker till hemmet så jag hade redan en undanlagd mat och kaffe servis och en massa annat. Min pappa följde med mig runt och hjälpte mig med att bära de saker jag inte klarade av att få hem själv. Mina farföräldrar som då hade en loppissamling som de åkte runt och sålde av lät mig plocka ihop det jag saknade så jag fick fina kakfat och lite annat jag tyckte var fint.
 
(Tussen på soffbordet inne i vardagsrummet där jag hade ett vitt soffbord, en svart 3-sits skinnsoffa och två svarta tillhörande skinnfåtöljer)
 
Till slut kom dagen då jag äntligen skulle flytta till mitt egna hem - den 18 oktober 1989 - på min egen 19-årsdag! Ja, jag vet... vem är så knäpp att man beslutar sig för att flytta hemifrån på sin födelsedag????
 
Någonstans i den vevan började jag att inse att det kostar pengar att bo själv... De där 500 kronorna som pappa hade föreslagit att jag skulle betala hemma var ju bara en droppe i havet när jag insåg hur mycket det faktiskt kostade att flytta hemifrån. Hyra, el, hemförsäkring, nytt telefonabonnemang, stå för all mat själv... Förutom det hade jag ju redan de kostnader jag hade dragitmig innan med bilförsäkring, kostander för bensin och annat till bilen, bilskatt, fackavgift...
 
Jag redde ut ekonomin utan några problem, men helt plötsligt blev jag snål istället. Ville ju kunna ha lite pengar över hela tiden som jag inte behövde oroa mig för.
 
Under min första tid i lägenheten kom jag fram till att den inte var i ett sådant skick som jag själv önskade. Tanten som ägde lägenheten bodde i USA och hade bara kvar lägenheten ifall att hennes barnbarn ville ha den en dag, så jag fick fria händer att renovera det jag villelänge det inte sänkte värdet på lägenheten och så länge jag själv stod för kostnaderna för renoveringen.
 
(Min pappa i vardagsrummet)
 
Jag tog bilen till Rusta och köpte allt möjligt som tapeter, tapetklister, målarfärg, penslar, spackel, sandpapper med mera. På bara några veckor så hade jag målat om luckorna i köket, målat elementen, skrapat bort gammal tapet både i köket, hallen och vardagrummet och tapetserat om där också. Lägenheten blev ljus och väldigt trevlig. Jag har visst glömt att berätta vad det var för lägenhet. Lägenheten var en etta43 kvm och den var välplanerad. Helt lyxigt, men jag hade faktiskt fönster åt tre olika håll då det var en hörnlägenhet. När man kom in i lägenheten så var det en lång hall. Nästan direktvänster sida fanns det ett badrum med toalett, handfat och badkar. Rakt fram i hallen var det som ett litet rum så där ställde jag en bäddsoffa. Det fanns ett stort fönster med tre fönsterrutor i slutet av hallen så hallen var väldigt ljus. Om man svängde in till vänster i slutet av hallen så fanns det ett kök. Inte så stort, men det fanns plats för en liten köksgrupp med bord och två stolar. Fönstret i köket ledde ut mot innergården som var en underbar grön oas. Om man istället svängde av till höger i slutet på hallen så kom man in till sovrummet/vardagsrummet och fönstren därinne ledde ut mot gatan. Jag bodde kvar i lägenheten i 9 månader innan jag kände att jag hade vuxit ur den och ville ha en större lägenhet. 
 
Hur gamla var ni när ni flyttade hemifrån?
 
Hoppas ni alla får en riktigt fin fredag! Kram på er 💖
Sara Ekman

Så kul att läsa :D Min sambo och jag började titta efter lägenhet för massa år sedan för att flytta ihop och hemifrån, och två gånger skulle vi bara skriva kontrakt, men så ångrade sig säljarna och ville inte flytta längre, så himla typiskt!! Kändes hopplöst att hitta en lägenhet, men så kom mina föräldrar på den briljanta idén att bygga om vårt jättestora hus till två lägenheter istället. Bor ju på gård med stall där jag har mina hästar, så behöver ändå vara där flera gånger om dagen, så det var en perfekt lösning. Så egentligen har jag inte flyttat hemifrån, men vi har vår egna lägenhet i mitt barndomshem <3

Svar: Det låter ju som en helt perfekt lösning! Härligt när man kan hitta ett bra alternativ som fungerar och närheten till hästarna är ju så smidig! Kram fina du och ha en underbar helg! 💖
Heléna

Mirjam

Ja det är nyttigt att flytta hemifrån, så mycket man tar för givet får en helt ny betydelse :) ekonomiskt mest! Jag flyttade samma dag jag tog studenten,....
Ha en fin fredag nu <3

Svar: Tänkt att man tog så mycket för givet när man bodde hemma! Nyttigt att få se hur mycket saker egentligen kostar kring ett boende. Jag ångrade inte en sekund att jag flyttade när jag gjorde, men det blev verkligen en ögonöppnare 😂Tack och detsamma! Kram 💖
Heléna

Netti Starby

När jag flyttade hemifrån var jag sjukt snål för jag trodde att allt skulle bli ännu dyrare. Kul att få läsa om din första flytt och ha en fortsatt fin dag <3 Kramis

Svar: Ja, det blir nog lätt så att man blir snål när man inser att man ska stå för alla kostnader själv 😂Tack och ha en riktigt fin fortsättning på dagen du också! Kramar 💖
Heléna

Petra Olsson

Så kul att läsa om din första flytt , känner igen mig lite i inredningen där med grodan i bokhyllan , jag hade en likadan och en vit bokhylla 😊jag varv17 år när jag flyttade hemifrån till min första lgh på 40 kvm (stor etta) 😊minns oxå hur allt såg ut , stor kram o fin fredag👋🏻

Svar: Ja, den grodan köpte min mormor åt mig på Harrods i London så den var en favorit 😍 Då hade vi ju ungefär lika stora ettor du och jag 😊 Tack! Ha en riktigt fin fredag du också vännen! Stor kram 💖
Heléna

Veiken

Så mycket man känner igen från mig själv, mina barn och nu står barnbarnen på tur att flytta! Det är inte mycket som har förändrats i hur ungdomar tänker.
Själv bodde jag i Schweiz ett år och gick i skola där. Precis när jag hade kommit hem träffade jag den som skulle bli in man. Vi gifte oss när jag var 19 snart 20. Då flyttade jag "på riktigt" Tänk, vi hänger ihop än! <3
Kramar

Svar: Så härligt att ni har hållit ihop i alla år - det kallar jag sann kärlek det 😍 Det syns ju verkligen på dina bilder du delar med dig av i bloggen också att kärleken finns där 💖 Kramar 💖
Heléna

Carina

Kul att du delar med dig av din flytt hemifrån! Jag har inte tittat på mina foton på många år upptäcker jag av ditt inlägg. Jag flyttade hemifrån mars/april 1981, 19 år gammal. Morfar gick bort månaden innan så min mamma var inte så glad över min flytt men vande sig. Hon sa som din pappa. Ska du inte bo kvar hemma och spara ihop pengar.
Ha en fin helg!

Svar: Då var vi ungefär lika gamla när vi flyttade hemifrån då 😊 Det är verkligen roligt att titta på gamla bilder. Så mycket som man har glömt bort som kommer fram i minnet igen 💖Tack! Ha en riktigt fin helg du också! Kram 💖
Heléna

Biggeros

Tack för ditt härliga inlägg och tack för du har länkat till min blogg <3
Ja, inte förrän man har flyttat till eget boende upptäcker man hur dyrt det är att ha eget. Jag var 20 1/2 år och flyttade på vintern. Jag hade även sparat undan lite pengar och fått serviser och andra förnödenheter. Visst hade man ett ihop plock med möbler. Jag kommer ihåg att jag köpte min första TV på aktion. Sedan köpte jag mina första möbler på IKEA och fick en del från Princip bokhylla från IKEA som min mor hade över. Jag fick även en bil av min styvfar men gud så dyrt det var att ha både bil och lägenhet i 20 års åldern. Ja, du vet själv. Tack för att du delar med dig av din bakgrund. Trevlig fredag <3
Kram

Svar: Ja, det blev verkligen en kalldusch när räkningarna trillade ner i brevinkastet i början... fast man lärde sig ju att lägga undan när man väl såg vad saker och ting kostade när man skulle stå för dem själv 😊 Jag hade IKEA:s startservis som jag hade fått i present när jag flyttade. Hade den under många år. Min skinnsoffgrupp köpte jag på Myrorna. Roligt att tänka tillbaka 😊Tack vännen! 😍 Hoppas du får en riktigt fin och trevlig fredag! Kramar 💖
Heléna

enna

Kul att läsa :) Jag bor fortfarande hemma :)

Svar: Tack! Det gör du rätt i - ta tillvara på chansen tills du har tagit studenten 😊 Kram 💖
Heléna

Carolina

Låter lite som min egna historia! Jag bodde också kvar hemma hos mina föräldrar efter studenten och hade ett heltidsjobb. Men sedan så kom min pappa på den briljanta idé att jag skulle betala hemma, vilket jag inte hade något problem med, däremot ringde min sambos pappa och sade att det fanns en lägenhet till oss om vi ville ha den. Vilket vi gärna ville! Så därmed flyttade vi hemifrån ca 1 månad efter det och behövde bara betala en gång haha :D

Svar: Så härligt att ni fick det erbjudandet 😊 Då var du inte lika snål som jag var då 😂 Hoppas du får en fin helg! Kram 💖
Heléna

Elin

Så kul att läsa!! Nu blir jag supersugen på att flytta. Finns en förhoppning om att det ska ske efter sommaren och jag väntar spänt tills dess :) Trevlig helg på dig!

Svar: Så roligt att du tycker det 😊 Då håller jag tummarna för att du får tag i ett fint och mysigt boende efter sommaren! 🙏😁Tack och detsamma!!! Kram 💖💖💖
Heléna

Natalia Richardson

Jag var 17 år när jag flyttade till en ett på 30 kvm
Älskade den minns precis hur den såg ut.

Svar: Så roligt 😊 Kram 💖
Heléna

Yasmine

Så spännande att läsa! Första gången jag flyttade hemifrån var jag också 19 och flyttade till ett internat i fyra månader. Det var mindre än en kilometer hemifrån så jag räknar det inte helt som hemifrån haha. Andra gången var jag något år äldre och drog spontant till norra Norge i ett halvår. Det är vad jag räknar som första gången. Därefter bodde jag hemma några år till innan jag drog till Halmstad och bodde där i tre år! Det var min historia det haha!
Kram till dig vännen ❤️

Svar: Så roligt att få ta del av den 😊💖 Hoppas du får en fin helg! Kram tillbaka vännen 💖💖💖
Heléna

Lisa

Vad roligt att höra om hur det var när du flyttade hemifrån. :)
När man bor hemma har man inte en aning om hur dyrt allting är. Hur bra man har det hemma egentligen. Mina barn betalar 2000:- var i månaden hemma och det tycker dom är för dyrt för deras kompisar behöver inte betala något alls hemma och inte heller sin egen telefonräkning. Men jag tycker man gör barnen en björntjänst om man betalar allt för dom. Dom får ju en chock sedan när som får eget.
Visst är det en härlig känsla dock när man får något eget. Tapetsera, måla och fixa, som du gjorde. :)
Ha en fin kväll kram <3

Svar: Tack! Jag tycker min pappa gjorde rätt som sa att han tyckte att jag skulle betala - bara jag som var bortskämd 😁2000 kr låter rimligt om man får tak över huvudet och mat i magen, men jag vet att det är många som inte låter sina barn stå för ett enda öre så länge de bor kvar hemma.
Det var en underbar känsla att få fixa i ordning i lägenheten - så stolt över att jag klarade av att göra det själv dessutom! 😍
Tack och detsamma! Kram 💖
Heléna

Emma Engström

Jag bor ju fortfarande hemma men jag kan ändå förstå att det kostar otroligt mycket att flytta och bo, inte gratis att leva! Jättekul att få ta del av din historia, gillar de här personliga inläggen så man får lära känna just dig mer :D Kram fina Heléna och ha en bra fredag <3

Svar: Ja, det jag inte riktigt var beredd på var att det kostade så mycket med alla olika typer av fasta avgifter som jag inte kunde påverka. Fast det var absolut värt varenda öre att få flytta till en egen lägenhet 😍 Tack fina du - så glad jag blir att du tycker det! 💖 Ha en riktigt fin och mysig fredag och stor kram till dig 💖💖💖
Heléna

Annie - Stora Små Äventyr

Vad kul att läsa om :D Vilken tur du hade som fick en lägenhet sådär :D Minns själv känslan av att flytta hemifrån, så skönt :D

Svar: Tack! Ja, jag hade verkligen tur för lägenheten var superfin och låg riktigt centralt men ändå lugnt 😊 Visst var det är härlig känsla 😁 Kram 💖
Heléna

Pauline Hurtig

intressant läsning :) tror jag var 20 år, väntade in att Jonas skulle flytta hem från plugg :)

Svar: Tack! Klokt att vänta in det 😊 Kram 💖
Heléna

Louise

Jag var 16 när jag flyttade första gången då in hos en vän bodde med honom tills jag var 18 och flyttade hem igen sen har jag bott utomlands och så vidare men det är inte förens nu 27 år gammal som jag äntligen känner att jag har ett hem som är mitt tillsammans med sambon och jag trivs för första gången någonsin! :D Kram fina du! <3

Svar: Härligt att det äntligen känns som ert egna hem nu 😍 Kram tillbaka fina du 💖
Heléna

Linda

Det är inte billigt att flytta hemifrån.. eftersom man nu får stå för allt själv. Jag var 28 år (skulle fylla 29 år i oktober samma år) när jag flyttade hemifrån, så jag flyttade hemifrån ganska sent. Men det var ju för att jag inte hade ett fast jobb tidigare.

Hoppas att du får en trevlig helg finaste vännen! <3

Massor av stora kramar finaste du! <3 <3 <3

Svar: Det är klokt att inte ha för bråttom med att flytta! Bra att ha en säker inkomst innan 😊
Tack finaste vännen och detsamma! 💖

Massor av stora kramar tillbaka finaste vännen! 💖💖💖
Heléna